TYPO2012_Reichenstein-530x353

Oliver Reichenstein: Design als Therapie

Als im März 2011 in Japan die Erde bebt, ist Oliver Reichenstein gerade damit beschäftigt, eine Wohnung für sich und seine Familie zu kaufen. Zu dem Zeitpunkt lebt er seit gut sieben Jahren in Tokio. Die allgemeine Verunsicherung, die Ungewissheit und die Angst vor den Folgen des Tsunamis veranlassen ihn und seine Familie wenige Monate später dazu, zurück in sein Heimatland – die Schweiz – zu ziehen. Welchen Einfluss Design in der nun folgenden Phase des Umbruchs, des Neuanfangs und auch der Erschöpfung auf sein Befinden hat, ist Thema des Vortrags von Oliver Reichenstein.

Hanif Kureshi

Hanif Kureshi: Last Street Painters of India

Painter Kureshi – Last street painters of India by Hanif Kureshi explored the vanishing art of the sign painters of India. Once upon a time studios of over 100 painters worked tirelessly (without time for a smoke break) on many colorful custom works, often beginning their careers with film posters and moving on to fruit juice stand signage or personalized number plates – in any style you wish.

Maurice Göldner

Maurice Göldner: Buttergeist auf der TYPO stage

Es begrüßt uns ein Butter-Männchen auf der TYPO stage. Maurice Göldner, Meisterschüler an der Hochschule für Grafik und Buchkunst Leipzig, erzählt von seiner Forschungsarbeit über die in Vergessenheit geratene Schriftkultur der Brüder Butter aus Dresden und seiner entdeckten Leidenschaft für diese besondere Schriftgießerei. Der technische Fortschritt ließ viele der spannenden Schriftentwürfe aus dieser Zeit unberührt. Im zweiten Teil des Vortrags präsentiert Maurice Goldner seine Schriften NE-PO (Negativ-Positiv) und Stan die aktuelle Interpretationen aus Butters Zeiten sind.

Nina Stössinger

Nina Stössinger: Drawing Type is Pretty Hard!

Nina Stössinger spricht über die FF Ernestine, ihre erste Schrift, erschienen Ende 2011 – und ihr erstes Schriftgestaltungsprojekt überhaupt. Sie nennt es ihr zeitraubendstes und aufregendstes Projekt jemals und möchte über den Entstehungsprozess und ihre Lernerfahrungen dabei sprechen: „The Importance of Being Ernestine“.

TYPO_Day_ErikSpiekermann

Erik Spiekermann: Schrift spricht

Kürzlich sprach Erik Spiekermann auf dem TYPO Day in Hamburg über das Thema »Die Rolle der Schrift in der Markenkommunikation«. Hier ein Mitschnitt seines Vortrags auf der TYPO Berlin 2006 »Play«. Erik, der seit 35 Jahren beständig erfolgreiche Schriften entwirft, weiß, wie man die Qualität guter Schriften vermittelt: Buchstaben sprechen, Wörter tanzen, Sätze spielen lassen!

Erik Spiekermann © Dennis Letbetter

Erik Spiekermann

Art Historian, Information Architect, Type Designer, Author (Berlin, San Francisco, London)

Erik Spiekermann is information architect, type designer and author. Two of his typefaces, FF Meta and ITC Officina, are considered to be modern classics. He founded MetaDesign (1979) and FontShop (1988). He is behind the design of well-know brands such as Audi, Bosch, VW, German Railways and Heidelberg Printing, among others;  information systems for Berlin Transit and Düsseldorf Airport and for publications like The Economist. He designed exclusive typefaces for corporations like Deutsche Bahn, Bosch, ZDF (German TV), Cisco, Mozilla and many others. Erik is Honorary Professor at the University of the Arts in Bremen and in 2003 received the Gerrit Noordzij Award from the Royal Academy in The Hague. In 2006 he was awarded an honorary doctorship from Pasadena Art Center. He was made an Honorary Royal Designer for Industry by the RSA in Britain in 2007 and Ambassador for the European Year of Creativity and Innovation by the European Union for 2009. In 2011 he received the German National Design Award for Lifetime Achievement and the TDC Medal as well as a Lifetime Award from the German Art Directors Club. He was managing partner and creative director of Edenspiekermann with offices in Berlin, Amsterdam,  San Francisco and Los Angeles until June 2014 when he moved from that position to the supervisory board. He now runs galerie p98a, an experimental letterpress workshop in Berlin. Erik splits his time between Berlin and San Francisco and London, where his son Dylan lives. A book about his life and work “Hello I am Erik” was published by Gestalten Verlag in 2014. Photo: Dennis Letbetter

Folgen Sie Erik in die wilde weite Welt der Schriften.

Jetzt zur TYPO Berlin 2012 »Sustain« anmelden, einen der Kalligrafie-Workshops besuchen und ihre eigenen Buchstaben zum Tanzen bringen!

Neville-Brody-Typo-SanFrancisco-2012

Neville Brody pushes the boundaries of type

Neville Brody doesn’t want you to think outside the box: it would appear he’d prefer you do something like tear it up, tape it back together, spray paint it, wear it as a hat, and then throw it out. Brody wants designers to decide what to do with their own boxes. Since we’ve moved from a physical to digital space, Brody feels that experimentation has given way to an engineering approach. “Facebook feels very much like a grown up version of AOL.” The world starts to look the same.

Jessica-Hische-TYPO-San-Francisco

Jessica Hische: Uniting Nerds Through Typography!

Just as her url claims, Jessica Hische is awesome. The self-described Letterer, Illustrator, Crazy Cat Lady, and Secret Web Designer opened today’s TYPO SF with an inspiring overview of how, in just a few short years, she’s come from being “that drop cap girl,” and “that should I work for free flowchart girl,” to being one of today’s most well known and loved designers.

Page 10 of 13« First...89101112...Last »