TYPOtalk – Die TYPO-Macher hören zu

Zur Fragerunde in der TYPOlab kamen über 30 Besucher – mehr als jemals in den Jahren zuvor, worüber sich die Macher sehr freuten.

Zuerst wurde die TYPO gelobt, sie sei gut organisiert und man fühle sich sehr wohl. Dann gab es Kritik an der Tatsache, dass grundsätzlich mehr Sprecher als Sprecherinnen auftreten und das Geschlechterverhältnis nicht ausgewogen sei. Dabei würden gerade Frauen viel besser auf ihr Publikum eingehen. Die TYPO-Macher bedauerten diesen Punkt auch sehr, erklärten jedoch, das hänge damit zusammen, dass Frauen nicht so „geil“ darauf sind, auf der Bühne zu stehen und sich zu profilieren und außerdem selbstkritischer seien.

TYPOtalk: Erik Soiekermann, Jürgen Siebert, Bernd Rudolph
Erik Spiekermann, Jürgen Siebert und Bernd Rudolf diskutieren die Konferenz mit Teilnehmern.

Organisationstechnisch wurde bemängelt, dass die verschiedenen Räume nicht gut genug ausgeschildert seien und sich die Namen zu sehr ähneln würden. Thema war außerdem der fehlende Austausch mit den Rednern und die Frage, ob es nötig ist, dass die Moderatoren nach den Vorträgen Fragen stellen. Auch die Gewichtung auf europäische und amerikanische Redner sollte laut Besucherstimmen aufgehoben werden. Weitere Punkte: Der Wunsch nach mehr Workshops, Kritik am Lärmpegel der TYPOstage, Der Wunsch nach mehr Nachwuchs statt Urgesteinen und der Wunsch nach Querdenkern, die ein Thema von einer ganz anderen Seite betrachten. Wer noch weitere Anregungen und Kritik hat, kann auf der Homepage loslegen. Die TYPO-Macher nehmen gerne jeden Beitrag entgegen.

Text: Franziska Seyboldt, Foto: HD Schellnack

Erik Spiekermann © Dennis Letbetter

Erik Spiekermann

Art Historian, Information Architect, Type Designer, Author (Berlin, San Francisco, London)

Erik Spiekermann is information architect, type designer and author. Two of his typefaces, FF Meta and ITC Officina, are considered to be modern classics. He founded MetaDesign (1979) and FontShop (1988). He is behind the design of well-know brands such as Audi, Bosch, VW, German Railways and Heidelberg Printing, among others;  information systems for Berlin Transit and Düsseldorf Airport and for publications like The Economist. He designed exclusive typefaces for corporations like Deutsche Bahn, Bosch, ZDF (German TV), Cisco, Mozilla and many others. Erik is Honorary Professor at the University of the Arts in Bremen and in 2003 received the Gerrit Noordzij Award from the Royal Academy in The Hague. In 2006 he was awarded an honorary doctorship from Pasadena Art Center. He was made an Honorary Royal Designer for Industry by the RSA in Britain in 2007 and Ambassador for the European Year of Creativity and Innovation by the European Union for 2009. In 2011 he received the German National Design Award for Lifetime Achievement and the TDC Medal as well as a Lifetime Award from the German Art Directors Club. He was managing partner and creative director of Edenspiekermann with offices in Berlin, Amsterdam,  San Francisco and Los Angeles until June 2014 when he moved from that position to the supervisory board. He now runs galerie p98a, an experimental letterpress workshop in Berlin. Erik splits his time between Berlin and San Francisco and London, where his son Dylan lives. A book about his life and work “Hello I am Erik” was published by Gestalten Verlag in 2014. Photo: Dennis Letbetter
Jürgen Siebert

Jürgen Siebert

Marketing Director / Monotype (Berlin)

Born in 1954, Siebert studied physics in Frankfurt. After receiving his degree in 1985, he worked as a science journalist, wrote his first book and moved from Frankfurt to Hamburg. There he co-founded the graphics magazine PAGE in 1986, and ran it as editor-in-chief until 1991, when he moved to Berlin. In Berlin, Siebert initially worked for two years for FSI FontShop International, where he published the first FontFonts, FUSE and the FontBook. In 1993, he took over marketing for FontShop Deutschland and in 1996, organised the first TYPO design conference; he started the Fontblog in 2004, and then in 2011, Creative Morning Berlin, as well as the TYPO offshoots in London and San Francisco. TYPO Days followed a year later. Since the autumn of 2014, he has been responsible for the German-language marketing for Monotype GmbH and initiated TYPO Labs and Brand Days.